Mielőtt a korszakok elemzésébe
kezdenék, az első részben beígért példával szeretném folytatni. Az ötlet
eredete 1997-re vezethető vissza. A Pro
Europa Liga (PEL)
jogvédő szervezet jóvoltából tagja voltam egy 25 fős román küldöttségnek. A
helyszín, ahol szembesültem ezzel a lehetőséggel, Disentis egy svájci település
(2100 lakossal). Tulajdonképpen ismétlésbe bocsátkozok, mert ezt a történetet
sokszor elmondtam a politikumnak, testületeknek, de foganatja természetesen nem
igazán volt. Nem volt, mert amit tenni kellene, azt nem a politikum, nem az
éppen hatalmon lévő csapat fogja megtenni. Ha igazán felnőnénk az
önkormányzatiságra, és nem csak színlelnénk, akkor velük közösen is lehetne
csinálni. Ez viszont azt is jelentené, hogy az éppen hatalmat gyakorlók felül
tudnak kerekedni önös érdekeiken, és a közösség érdekeiért emelt fővel tudják
vállalni az esetleges bukást is. A munkát összefogással mindenképp a
közösségnek kell elkezdenie, hogy partner-e ebben a politikum, a hatalmat
jelenleg gyakorló vezetés, az menet közben kiderül. És akkor konkrétan a
megtapasztaltakról. Küldöttségünket többek között fogadta Disentis akkori
polgármestere is. Az elköszönést egy sportbázist kiszolgáló egységben ejtette
meg. Ez alkalommal került sor a meglepetésre. A helységben tartózkodók közül
bemutatta Disentis következő
polgármesterét. Miután már az előző napokban értesültünk, hogy több mint
fél év van a helyhatósági választásokig, kérdésünk az volt, hogy mi alapján
mutatta be a személyt következő polgármesterként? És itt következik az, amit
nálunk is tenni lehetne, pontosabban bár meg kellene próbálni. Nem pénz, nem
anyagi áldozat, csak hozzáállás, akarat kérdése. A polgármester válasza:
Disentis település minden (kevés kivétellel) polgára tagja valamelyik civil (kulturális,
sport, szociális, felekezeti stb.) szervezetnek. A településen, már egy évvel a
választások előtt, a szervezetek összejövetelein, a napi gondjaik mellett
elkezdik a vezetés tevékenységének a számbavételét. Természetesen az „induláskor leszögezett egyezségek alapján”. Svájcban három mandátumra van maximálva a
polgármesterség. Ebben a helyzetben volt Diszentis, tehát mindenképp kellett
javasolni új polgármestert. A szervezetek, többszöri egyeztetés után,
megállapodtak a jelölt személyében, és a kitűzött célokban, melyek betartását
közösen vállalják. Ilyen körülmények
között nem igazán van esélye más jelölteknek. Innen a bizonyosság, volt a
polgármester rövid válassza.
Átvetítve
Gyergyószentmiklósra:
Mindenkinek,
vagy legalábbis a nagytöbbségnek tartoznia kellene valamelyik civil
szervezethez. Örvendetes, hogy ezen szervezetek léteznek, csak választani kell.
A
szervezetek időben el kell kezdjenek foglalkozni a választásokkal. Vállalva a
nyilvánosságot. Nem elég az utcasarkon, szűk baráti társaságban, családi körben,
esetleg kocsmában agitálni. És a legrosszabb az, ha csak az utolsó száz méteren
történik mindez, kiszolgáltatva az információáradatnak, amiből már valóban
nehéz megtalálni a kivezető helyes utat.
Fontos az
elvárások megfogalmazása. Pontosabban a prioritások felállítása, ugyanis
elvárásokat mindannyian megfogalmazunk, de ezeknek, a lehetőségek szerint, kell
legyen egy sorrendje. Ez a folyamat már lemondásokkal, áldozat vállalásokkal
jár. Ha egyszer sikerül végigvinni egy ilyen folyamatot, egészen más lesz a
hangulat, nagyobb lesz a tolerancia, mert lassan kezdjük látni összefüggéseikben
a dolgokat. És megoldódik egy aktuálpolitikai kérdés is. Nem tesszük ki
vezetőinket a jelenlegi áldatlan állapotoknak. Mert nem örvendhet senki annak,
még rosszindulattal sem, hogy vezetőinket a DNA, a DIICOT bilincsbe verve
kiemeli közülünk. Két dologért nem. Az első rajtunk múlik. Amennyiben a
válogatás egy közösen végzett folyamat eredménye, és előzetes egyezség alapján
indul el egy városvezetés, és létezik egy állandó kontrol, akkor a nagyobb
kihágást meg tudja előzni a visszahívás. Visszahívás, aminek törvényes alapja a
referendumon kívül ugyan nincs, de egyezség tárgyát képezheti, melynek nincs
akadálya. A másik pedig az, hogy a bűntényekért, csalásokért nem dicsérhetünk
meg senkit, magyart sem, hiszen nem egy dicséretes dolog, sőt, ha igényesek
vagyunk saját magunkkal szemben, akkor keményen állást kell foglalnunk ezek
ellen.
Kíváncsian
várom véleményeiket, javaslataikat. Egy kis svájci település közössége képes ma
is önszerveződni, közösen cselekedni. Minket, akik büszkék vagyunk a több
évszázados hagyományainkra, „a
törvényhozó székely falu” közösségeire, mi akadályoz, akadályozhat meg
benne?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése