Mielőtt a háztáji
gazdálkodás, az egyesületi mozgalom, a politika, az adminisztráció problémaköreibe
belemélyednék, egy rövid kitérő teszek a,,Kérdőjelekből vészjósló
felkiáltójelek a román igazságszolgáltatás háza táján” témakörben.
Röviden és számomra
érthetően a következő történik:
A változás óta
eltelt időszakban nem voltak olyan vezetői Romániának, akikről ne derült volna
ki, hogy nemcsak éltek, hanem vissza is éltek a hatalom adta lehetőségeikkel.
Egyszerűen és érthetően: a pártjuk és saját érdekük által vezérelve ügyeskedtek,
loptak, csaltak és hazudtak.
Ami tisztázatlan
maradt, hogy ki legyen felelősségre vonva, büntetve, esetleg bezárva, mert ugye
mindenkit nem lehet rács mögé küldeni. Általában mindig a hatalmat gyakorlók
próbálták ellehetetleníteni az ellenzékieket. Ezzel a módszerrel egyetlen nagy
baj van. A hatalmi pozíciók fluktuációjának köszönhetően felváltva mindenki
sorra kerülhet, ez pedig nem jó sem egyik, sem a másik félnek.
Ma egy olyan
változat van kialakulóban, mely mindkét félnek megfelel. Ez nem más, mint
megteremteni azt a törvényes hátteret, mely mindenkit megvéd. Érthetőbben: nem
lesz korrupció, lopás, mert nem lesz kimutatható. Egyszerűen azért, mert
mindenkit - hatalmon lévőt, ellenzékit egyaránt - védeni fog a törvény.
Természetesen a magas szinteken történő korrupcióról, lopásokról beszélek. A kisembereken,
a holdudvaron kívülieken továbbra is elverik a port.
Ha ezt a folyamatot
sikerül befejezni, akkor már meg is valósult az, amit demokratikus diktatúrának
neveztem már többször.
A fentiek miatt van
szükség mindenkire, az emberek összefogására. Végre meg kellene látni, hogy nem
elég a testületekbe 30, vagy akár 49 százalékba bejuttatni becsületes
szív-lélek embereket, mert vezetni, döntéseket hozni sorsunk felett a legalább
51%-al rendelkezők fognak. Amennyiben engedjük magunk vezetgetni, úgy továbbra
is a karrierista, önös érdekeiket képviselők soraiból kerül ki a többség, marad
minden a régiben. Továbbfizetjük közömbösségünk, kényelmünk árát.
A fentiek
szellemében álom marad a hatalmi pozíciók szétválasztásának lehetősége ,mert az
ideális megvalósításhoz a következők kellenének:
- A parlament kiskapuk nélküli törvényeket hozzon.
- A parlament és a politikum igazságszolgáltatáshoz való viszonya a törvények alkalmazásának követése, a működéséhez szükséges kerettörvény megalkotása és egy normális működéshez szükséges létszámkeret meghatározása kell legyen, és nem több.
- A kormány teremtse meg az adminisztráció, az egészségügy, a tanügy, a kulturális, sport és szociális intézmények működésének feltételeit.
- Egy valóban független média működésének biztosítása.
- A parlament és a politikum igazságszolgáltatáshoz való viszonya a törvények alkalmazásának követése, a működéséhez szükséges kerettörvény megalkotása és egy normális működéshez szükséges létszámkeret meghatározása kell legyen, és nem több.
- A kormány teremtse meg az adminisztráció, az egészségügy, a tanügy, a kulturális, sport és szociális intézmények működésének feltételeit.
- Egy valóban független média működésének biztosítása.
A fentiekkel szemben mi történik ma? A politikum
beleszól az alkotmánybírók, főügyészek kinevezésébe, befolyásolja az
igazságszolgáltatás intézményrendszerében a személyi állomány kialakítását. Ami még ennél
is rosszabb, az intézmények vezető testületeinek összetételét az éppen hatalmon
lévő párt vagy koalíció jelöltjeinek többsége alkotja. Ezek után, az
alkotmánybírósággal az élen, az igazságszolgáltatás minden szegmensében, a
kényes ügyek esetén (magas szintű korrupció, hivatali visszaélések, befolyással
való üzérkedés stb.) az éppen hatalmat gyakorló párt vagy koalíció akarata
érvényesül. Ez minden, csak nem független igazságszolgáltatás, ezért a nagy kiábrándulás.
Mivel mi, kisemberek közvetlen módon nem tudjuk
befolyásolni a változást, egyetlen esélyünk, hogy azzal foglalkozzunk, amit meg
is tudunk valósítani. A változás előfeltételeinek a megvalósításához hosszútávon
munkánkkal járulhatunk hozzá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése