Rövid elemzés a 2016-os
költségvetésről az önkormányzat, a médiák honlapján megjelent tájékoztató
alapján. Néhány, a költségvetésből visszaköszönő konkrétum az írásaimban
foglaltakat igazolja (számomra szomorú, bár ne így volna!).
Az önkormányzati
tájékoztatóban elhangzott kijelentések:
Az
összköltségvetés nagyobb hányada célirányosan jön az illetékes
minisztériumoktól.
Markáns igazolása annak, hogy a pénzforrások
pályázatok útján történő biztosítása nélkül a városvezetés szerepe minimális. A
célirányosan jött összegekhez a vezetésnek gyakorlatilag szinte semmi köze.
Különböző képletek, költségvetési sémák alapján jönnek országos, megyei
költségvetésből. Felelőssége viszont ezen összegek hatékony és törvényes
elköltése.
A 42 milliós
összköltségvetésnek húsz százaléka jut beruházásokra, fejlesztésekre.
Nem túl nagy, de részarányosan elfogadható.
A kérdés az, hogy a 20% beruházásra fordítandó összeg hányad része származik pályázatokból (térítésmentes
összegekből).
Mivel az
önkormányzatok támogatása a kormány döntésének értelmében megváltozott, ebben
az évben a tavalyi összeg tíz százaléka, mintegy 440 ezer lej érkezett
Gyergyószentmiklósra.
Tehát a 2015-ös év, körülbelül 4 400
000 lejes összege ennyire zsugorodott 2016-ra.
Ez az általam sokat emlegetett kiszolgáltatottság. Az elhibázott stratégiák hátulütője. A közhasznú szolgáltatások fűtés, hulladékgazdálkodás, víz- és csatornahálózat közhasznú tevékenységként történő megtartása, ha nem is teljes, de nagyrészt elfogadható biztonságot nyújtana városunknak a megvalósított jövedelemből. Jövedelem, melynek kicsapódásáról a fogyasztók, akik megvalósítják, a jelen pillanatban nem szerezhetnek tudomást. Ezért kellett volna tűzön-vízen át kiállni a megtartásuk mellet, a korszerűsítéseket pedig, akár áldozatok árán is (a rövidtávú sikertörténet feladása), pályázatokból, térítésmentes támogatásokból megvalósítani. A mindenkori vezetés számára az előny a hosszútávon értékelhető tevékenység lett volna.
Ez az általam sokat emlegetett kiszolgáltatottság. Az elhibázott stratégiák hátulütője. A közhasznú szolgáltatások fűtés, hulladékgazdálkodás, víz- és csatornahálózat közhasznú tevékenységként történő megtartása, ha nem is teljes, de nagyrészt elfogadható biztonságot nyújtana városunknak a megvalósított jövedelemből. Jövedelem, melynek kicsapódásáról a fogyasztók, akik megvalósítják, a jelen pillanatban nem szerezhetnek tudomást. Ezért kellett volna tűzön-vízen át kiállni a megtartásuk mellet, a korszerűsítéseket pedig, akár áldozatok árán is (a rövidtávú sikertörténet feladása), pályázatokból, térítésmentes támogatásokból megvalósítani. A mindenkori vezetés számára az előny a hosszútávon értékelhető tevékenység lett volna.
A helyzeten
némileg javít a megyei önkormányzat által kiutalt 123 ezer lej.
Változó összeg, megyétől és vezetésétől függő, tehát kiszolgáltatottság.
Hogy ebben az évben nem kell nagyot
szorítani a nadrágszíjon, az annak köszönhető, hogy 4 millió 280 ezer lej
értékben kormányprogramok és pályázatok jóvoltából már elkülönítettek
összegeket, és szerződéseket kötöttek olyan beruházásokra, amit idén fognak
elvégezni – vázolta Nagy Zoltán megbízott polgármester.
Egy kijelentés, melyet meg kellett volna előzzön egy
részletes beszámoló a 2015-ös költségvetés megvalósításáról. Mert, ha csak arról
van szó, amire én gondolok, hogy az önkormányzat azt a 4,5 millió támogatást,
melyet 2015-ben szerencsés módon kapott, szándékosan (idén választási évről
lévén szó), vagy szubjektív okok miatt egyszerűen nem tudott elkölteni, akkor a
kijelentés hamis. Hamis, mert mindegy melyik évben történik egy mulasztás, azt
a közösség érzi meg. Természetesen, akit komolyan érdekel sorsunk, állításom
valós vagy valótlanságáról győződjön meg.
Öt és
félmillió munkálatokra
A
gyergyószentmiklósi utakra bőven ráfér a javítás, több utcát is le kell aszfaltozni.
Ebben az évben - folytatódik a tájékoztató - a
Fogarasy Mihály, az Arany János, a Closca, és a Rákóczi Ferenc utca alsó része
újul meg teljesen. ,,Ugyanezen a szakaszon esővíz-levezető gerincvezeték épül,
amely a Szájvántól kezdve, az említett utcákból a Békénybe vezeti az esővizet.” […] Terveket készíttet a város a Dózsa György –
Békény – Halászok út teljes felújítására, és innen a felszegi városrész felé
folytatódna…
Ezen kijelentéseket nem szeretném minősíteni, mindennek, ami 2016-ban megvalósul
szívből örvendek. De maradnak a kérdőjelek. Vajon rendben vannak a dolgok, ha a
2005-től folyamatban lévő víz- és csatornahálózat korszerűsítésének nem szerves
része az esővíz-levezető csatorna, vagy, ha 2016-ban még mindig tervek
készítéséről beszélünk néhány utca esetébe? Én
állítom, hogy nem, mert minden, de minden infrastruktúrával kapcsolatos
terv már nagyon rég egy végleges, és csak különleges esetekben módosítható,
egységes egészet kellene képezzen.
Emlékeztetni szeretném önöket egy 2004 februárjában történt,
infrastruktúrával kapcsolatos vitafórumra. Ekkor jelentettem ki,12 év városvezetői
múlttal a hátam mögött, hogy városunk teljes infrastruktúrájának
kivitelezéséhez még 8-10 évre van szükség, amennyiben országos, vagy uniós pénzeket sikerül lehívni. Természetesen akkor
mindenki legalább a pokolba kívánt, ha nem máshova.
Sajnos, bejelentésemnek
már a 12-ik éve telik. Az akkor hangoztatott pénzforrások lehívása nem valósult
meg. Pedig, és ismétlem sokadszorra önmagam, 2003–2013
lehetőségei, csak egyszer adódtak, és ezt nem sikerült kihasználni. Ezért ma
újra aktualitást nyer akkori állításom, mert, ha nem kapjuk össze magunkat,
messze nem lesz elég egy újabb 12 év sem. A fentiek igazolására nem kell, csak
egy kevés matematika. Ismerve a korszerűsítetlen, aszfaltozatlan utjaink,
járdáink hosszát és az önerőből és az országos visszaosztogatott forrásokból történő
évi néhány kilométer korszerűsítést, egyetlen osztással bárki meggyőződhet
állításomról.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése